lördag 13 juni 2020

Mellan skateboard och blanksteg

Skateboard i Olympiska spelen

Oskar Rozenberg Hallberg skulle ha varit Sveriges OS-hopp i skateboard 2020, om inte OS blivit inställt på grund av Covid-19. Enligt Dagens Nyheter hade Hallberg två VM-guld i "skateboardisciplinen park". På Youtube kände jag igen kommentatorsrösten under ett av Hallbergs guldåk. Rösten tillhörde den amerikanske skateboardåkaren Tony Hawk.

900 graders rotation

Snurr i två och ett halvt varv, 900 graders rotation, var Tony Hawk först med att göra, med en skateboard under fötterna. Året var 1999 och platsen en skateboardramp vid X-Games-tävlingarna i San Francisco. Efter bedriften slutade Hawk att tävla, blev rik och berömd, kanske främst på grund av videospelserien "Tony Hawk's Pro Skater".

Mellanstadiet

Jag gick i mellanstadiet och efter skolan var man på "Eftis", en fritidsgård där det serverades rostade mackor och marmelad. I ett av sidorummen satt Simon Rosengren och spelade första "Tony Hawk's Pro Skater" på en liten tjock-TV, medan jag tittade på.

En annan gång visade TV:n fotbolls-VM. Anders Svensson skulle lägga en frispark, och fritidsledaren Lotta kikade in och sade skälmskt att han kommer missa. Det hon inte visste var att frisparken var mot Argentina och att året var 2002.

Daniel Landqvist Karlsson, "LK" kallad, gick och blev skateboardåkare över skollovet. Klassföreståndaren tyckte inte det var något man bara "blev" sådär hux flux. Karlshamn hade Jean-Marc Soulet som inspiration, vilket kan ha varit en förklaring, förutom videospelen.

Skateboard

Jag stod på en skateboard en gång. Kanske var jag sexton. På baksidan av huset; skulle aldrig ha vågat visa mig bland folk: "Folk är farliga, dom bits", som Ebba Grön sjöng 1979. Fast då fanns inte jag, och skateboard var ett nytt fenomen.

Amerikanska surfare hade vågat upp på land och uppfunnit rullbrädan.

I svensk dagspress omnämns "skateboard" första gången 1965, med förslaget att på svenska använda ordet "skridskobräda". Det ordet verkar inte ha slagit igenom, men brädåkarna dök upp i Sverige och Magnus Bonum sjöng om just "Skateboard", 1978, vilket antyder att fenomenet etablerats. En jämförelse kan göras med Nick Borgens låt "World Wide Web", som dök upp några år efter att Internet etablerats i Sverige, år 1997.

Skateboardåkarna

1976 hade en journalist på Dagens Nyheter begivit sig till Amerika för research:

"Men vilka är de då, skateboardåkarna? Jag frågar och frågar. På New Yorks gator, i San Franciscos backar, på de speciella banorna i San Diego. Varför håller ni på, är det inte farligt, varför sparkar ni inte boll, vilka är ni? Det svar som etsat sig fast, det rakaste och mest krassa, fick jag ute vid Flatbush Avenue i Brooklyn av två äkta skateboardare. En hon, fräckt pojkaktig, lite kall och kärv, tuggummituggande, gnistrande ögon, judinna och cirka 16 år. En han ungefär lika gammal, mjukare, blygare, italienare. De var inte kära, de var mer än så. De var bästa polare. Hon är förstås den som svarar: "We are dad's girls and mom's boys" (Vi är pappas flickor och mammas pojkar).
[...]
Ska då våren och sommaren 1977 bli det stora genombrottet för skateboarding i Stockholms gatubild? Kanske, kanske inte. Kanske måste den först slå igenom på ett bredare plan i Paris och London.
[...]
I förra veckan såg jag min första skateboardare i Stockholms innerstad, på Skeppsbron. Han berättade att han varit med sina föräldrar i Paris i sommar och lärt sig turerna. Och han var ingen vanlig 16-åring. Det syntes att han var en opinionsbildare i sin klass, att han var en typisk 'trendsetter', att många vill vara som han. Både killar och tjejer."
(Dagens Nyheter 1976-09-19, sidan 27)

Spin doctor

I maj 2020 kom nyheten att den elvaåriga pojken Gui Khury snurrat tre varv, 1080 graders rotation, på samma typ av skateboardramp som Tony Hawk trettioett år gammal tjugo år tidigare snurrat två och ett halvt varv.

Mellanstadiet flög högre än trettioplus.

Mellanspel

Ordet "mellanstadie" innehöll ett "mellan" - ett löfte om fortsättning mot ett högre stadium.

Såsom skridskobrädan i form av rullbräda kom att kallas skateboard, kom ordet "mellanslag" från 1970-talet och framåt att kallas "blanksteg" - ordet dök hursomhelst upp första gången i svensk dagspress 1971.

Nysendet

Jag såg det på ett nytt sätt alldeles nyligen, som att jag gått omvägar kring ordet förut.

"Blanksteg".

Visst fanns en poetisk klangbotten därnånstans? Bortom engelskans rymdkrog (space bar).

Dom blanka stegen

Solen kunde speglas i blanka vattenytor; speglar kunde putsas blanka. Det blanka var det rena var det fina.

Steg kunde vara mycket: tunga/lätta, snabba/långsamma, kort/långa.

Men "blanka"?

Mellansteget

För att gå blanka steg krävdes kanske det virtuella, däri dessa steg begicks - tomrummet mellan bokstäver - därav den mer prosaiska benämningen "mellanslag".

Att gå blanka steg var att skjuta markören framför sig, med löfte om senare gärning.

Eller att glida fram i ett mellanläge mellan gående och cyklande.

Kanske på en skrid-sko-bräda.

Nu fattade jag: att "skrida".

"skrid-sko".

Jag förstod.

Hade det inte uttalats "skrizzko" hade jag säkert fattat redan framför tjock-TV:n i mellanstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar